Vilken resa 8/11


Detta var en resa jag aldrig kommer att glömma.

Det började bra, mina kunder och jag träffades på järnvägsstationen för att ta tåget ner till Stockholm och sedan båten över till Åbo. Redan efter ett par mil med tåget började förseningarna. Vi var en halvtimme sen när vi kom till Hudik, efter Söderhamn hade tiden ökats ut med totalt 50 minuter. När vi tillslut anlände till Stockholm var vi "bara" 40 minuter sena.

Båten till Åbo avgick i tid (19.30) och vi hade en väldigt trevlig resa över till Finland. Färjan anlände till Åbo kl 07.00, då var det naturligtvis lokal tid, dvs 06.00 svensk tid.

Det var ett gäng mycket trötta gäster som anlände till fabriken för produktpresentation och fabriksvisning.
På eftermiddagen kördes vi upp till Tammerfors och hotellet, där fick vi en stunds vila innan vi åkte vidare till Maisansalo där det obligatoriska rökbastubadandet genomfördes. Det är ingen idé att förklara vad det är, det måste upplevas, efter bastubadet i rökbastun går man ner till sjön och doppar sig. Den här kvällen var det snöglopp och +2 grader i sjön.

Jag erkänner, jag badade inte.

När mina gäster gick ner till sjön direkt från bastun såg man inte kropparna utan endast ett antal ångmoln som gled fram mot sjön, det var en något otäck eller i allafall overklig syn.
God mat och mycket god dryck gjorde att även den kvällen blev väldigt sen.

Nästa morgon var det transport till ännu en av våra fabriker, den här gången i Toijala där det också bjöds på info om några nya produkter och en fabriksvisning. Vi lämnade Toijala kl. 14.00 i fredags för att ta oss mot Tammerfors och flyget hem.

Då börjar den riktiga cirkusen.

Helt plötsligt börjar snön att vräka ner, vi gissade att det var ca 2 dm som ramlade ner under tiden vi väntade på att få gå ombord på kärran hem.

En stund efter det att vi borde ha gått ombord fick vi besked om att det var så hög trafikintensitet i luften så man visste inte när vårt plan skulle få tillstånd att starta.

Vadå många plan i luften????? Det kan väl inte komma som en överraskning att det är flera plan i luftrummet.

Efter ytterligare en stund meddelar man så att flygplatsen har stängt!!!!!

Varför då? Inget tydligt svar angavs.

Alla fick plocka tillbaka sitt bagage och bege sig till incheckningen för att få veta vad som skulle hända.

I vårt fall slutade det hela med att vi inte kunde ta oss hem till Sverige i fredags. Vi bussades till Helsingfors, 25 mil ner, där vi fick hotell med middag och en ny hemresa på lördag morgon kl 08.30.

Vad bra då.......det är bara att gilla läget.

Då kommer nästa käftsmäll. Det går inga plan från Arlanda och upp till Sundsvall på lördagar. No connection som flygbolagen säger. Vi skulle ha kunnat flyga till Östersund mitt på dagen men därifrån fick vi ta oss bäst vi ville.

Vilken mardröm, där står jag i Helsingfors med fyra kunder som jag måste få hem till Sundsvall så fort och smidigt som det bara går. En av dem skulle dessutom ha middagsgäster kl 18.00 i bostaden på lördag.
Sug på den du....

Det slutade med att vi endast flög till Arlanda, hyrde en bil där och körde norrut. Jag parkerade hemma kl. 15.00.

Ingen ro och ingen vila. Väl hemma blev det att rusa in i duschen, göra sig i ordning till helgens höjdpunkt. Rock a billy kväll på Railway.

Det var jättetrevligt, samma gäng som när vi var till Tallin, plus många många fler. Vi åt och drack och dansade till långt in på natten. Vi kom hem vid tre, då hade jag varit vaken i 22 timmar.

I eftermiddags hade vi barnen här, det är ju Fars dag. Nu har vi taggat ner, maken ser på tv och som det känns är det dags att gå och lägga sig nu.

Det har varit en hektisk vecka och en kort helgledighet. Men summerar man det hela har det trots allt varit en mycket trevlig vecka.

//P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0